top of page
  • Writer's pictureLenka

Ajurvédsky sprievodca jarou a jarný detox

Jar je obdobím zrodu, nových začiatkov, obnovy a rastu – čas, kedy zem prejaví svoj skrytý potenciál a príroda sa opäť prebúdza k životu. V ajurvéde nazývame jar Kapha obdobie. Preto sa na jar začína u každého človeka začína prirodzene zvyšovať Kapha. Ako sa vyhnúť alergiám, dýchacím ťažkostiam a iným problémom? To vás naučí ajurvédsky sprievodca jarou.

Ajurvédsky sprievodca jarou a jarný detox

Jar a sezóna Kapha


Každá dóša prevláda v určitej časti dňa a v určitom ročnom období. V ajurvédskej praxi je dôležité poznať rytmy prírody, vedieť sa s nimi pohybovať a prispôsobovať sa im. V ajurvéde nazývame jar Kapha obdobie. Preto sa na jar začína aj u každého človeka prirodzene zvyšovať Kapha. Vlhké, chladné a ťažké vlastnosti Kaphy sa prejavujú ako nahromadené toxíny, upchávajú energetické kanály a znižujú imunitu. To je dôvod, prečo môže nástup jari spustiť mnohé sezónne nerovnováhy ako sú alergie, dýchacie ťažkosti, jarná únava, spomalené trávenie a problémy s imunitou. Ajurvédska medicína ponúka niekoľko účinných spôsobov, ako vyvážiť prebytok Kaphy a začať počas tohto obdobia prosperovať.


Jarná strava a jarný detox podľa ajurvédy


Príchod teplejšieho počasia prináša pokles túžby po ťažkých a výdatných potravinách, ktoré sú v zimných mesiacoch nevyhnutné. Chuť do jedla sa môže znížiť a môžete mať väčšiu chuť na ovocie, čerstvú zeleninu a množstvo šalátov.

  • Deň začnite ľahkými raňajkami: ovocie, müsli, toast s tenkou vrstvou zeleninovej nátierky. K raňajkám je vhodný teplý zahrievajúci nápoj ako je Tulsi, zázvorový alebo Samahan čaj.

  • Ľahké obedy a večere: varené obilniny, dusená zelenina a strukoviny sú perfektnou voľbou.

  • Na jar prospieva veľa horkej a kapustovej zeleniny (špenát, špargľa, kapusta, brokolica, karfiol).

  • Na jar sú ideálne korenisté jedlá. Jedlá môžete obohatiť sušeným zázvorom, čiernym korením, dlhým korením, chilli, senovkou gréckou či garam masalou.

Ajurvédsky sprievodca jarou a jarný detox

Potraviny, ktoré treba na jar minimalizovať

  • Vyhnite sa ťažkej a vodnatej zelenine ako je avokádo, uhorka, olivy, sladké zemiaky, tekvica, cuketa.

  • Minimalizujte príjem ťažkých, mastných a vyprážaných jedál.

  • Pokúste sa obmedziť akúkoľvek tendenciu prejedať sa a maškrtiť medzi jedlami.

  • Ťažké alebo kyslé ovocie, ako sú pomaranče, banány, ananás, figy, datle, kokosy a melóny, je najlepšie zredukovať.

  • Pri varení používajte veľmi málo oleja a ghí.

  • Snažte sa minimalizovať príjem mliečnych výrobkov – najmä ráno. Vhodnou náhradou pre Kaphu je sójové mlieko.

  • Môžete sa cítiť ľahšie a sviežejšie, ak vynecháte mäso. Ideálna je vegetariánska strava.

  • Vylúčte ľadové a chladené nápoje, zmrzlinu a nanuky.

Ajurvédsky sprievodca jarou a jarný detox

Ďalšie jarné tipy z ajurvédy


Podľa ajurvédy je potrebné vniesť viac suchej, teplej a povzbudzujúcej kvality do každého dňa, jedla, cvičenia a iných praktík starostlivosti o seba.


1. Vstaňte skoro


Denný režim začnite vstávaním pred 6tou hodinou. Ideálne 1 hodinu pred východom slnka. Ak spíte dlhšie, Kapha sa v tele zvyšuje. To sťažuje a spomaľuje vstávanie aj všetky telesné systémy. Zaujíma vás ranná ajurvédska rutina? Prečítajte si o nej viac.


2. Začnite deň so suchou masážou tela (Garshana masáž)


Suchá masáž je vysoko efektívny a príjemný spôsob, ako sa zbaviť nadbytočnej Kaphy a získať energiu aj bez rannej kávy. Energická suchá masáž rozprúdi lymfu, čo následne prináša veľa energie. Suchú masáž vykonávajte s Garshana rukavicami z ľanu. Začnite na svojich končatinách a postupujte smerom k trupu energickým trením, aby ste stimulovali teplo, zlepšili lymfatický obeh a zdravú, pružnú pokožku. Ukážku nájdete vo videu:


3. Užite si dynamickejšie cvičenia


Vo všeobecnosti ajurvéda odporúča venovať sa na jar energickejšiemu a povzbudzujúcemu cvičeniu. Vyberte si medzi intenzívnejšou power jogou, behom, bicyklom, plávaním, turistikou, tancom, pilatesom, silovým tréningom alebo akýmkoľvek cvičením, ktoré vás nabije energiou, vnútorne zahreje a inšpiruje. Venujte sa 30-minútovému až 1-hodinovému pohybu denne. Ideálne každé ráno medzi 6:00 až 10:00.


4. Stretávajte sa s novými ľuďmi


V zime prirodzene obraciame pozornosť do vnútorného sveta. Je úplne prirodzené tráviť väčšinu dní vo vnútri alebo jednoducho v spoločnosti najbližšej rodiny. Jar naopak žiada, aby sme sa začali otvárať a “kvitnúť”. Zhlboka sa nadýchnite jarného čerstvého vzduchu a vykročte do neznáma. Choďte do prírody. Vyskúšajte úplne novú aktivitu. Spojte sa s niekým úplne novým. Naučte sa cudzí jazyk. Noste svetlé oblečenie. Smejte sa nahlas.. :)


5. Urobte si jarnú očistu


V ajurvéde sa odporúča očista aspoň raz za rok, ideálne 2-krát ročne. Očista každých šesť mesiacov umožňuje, aby sa nahromadená Áma (toxíny), ktoré sa nahromadili v predchádzajúcej sezóne, vylúčila z tela a mysle. Môžete podstúpiť Panchakarmu alebo urobiť si jednoduchú diétu s Kitchari. Kitchari alebo kičrí je jednoduché jedlo uctievané tisíce rokov pre svoje detoxikačné vlastnosti. Kičrí možno upraviť tak, aby vyhovovalo potrebám každej konštitúcie a všetkým nerovnováham.



kitchari

Ajurvédske bylinky na jarnú sezónu

  • Chyawanprash: je ajurvédsky bylinný džem na podporu celého tela. Na jar si môžete dať každé ráno 1 čajovú lyžičku, aby ste zvýšili energiu a podporili imunitný systém.

  • Kurkuma a aloe vera: Na podporu pečene užívajte každé ráno ¼ ČL kurkumy s 2–4 ČL šťavy z aloe vera (aloe vera detox).

  • Triphala: je prášková zmes, ktorá pomáha očistiť telo od Ámy (toxínov) ​​a podporuje zdravé trávenie. Viac o Triphale si prečítate tu.

  • Bylinkové čaje: vychutnajte si korenisté bylinkové čaje počas celého dňa a experimentujte s podpornými jarnými kombináciami ako sú: citrón a zázvor alebo koriander, rasca a fenikel – ajurvédsky čaj KKF

  • Do jedál pridávajte koreninovú zmes Trikatu, ktorú tvori zázvor, čierne korenie a dlhé korenie


TIP: Zaujíma vás ajurvéda? Spoznajte všetky princípy ajurvédy v kurze: Online ajurvéda pre moderného človeka. Vďaka kurzu rýchlo pochopíte princípy ajurvédy a budete ich vedieť aplikovať na sebe aj svojej rodine. Vaše poznatky môžete prehĺbiť ajurvédskou diagnostikou.


Článok je len informatívny a nenahrádza odborné vyšetrenie lekárom, ani nemá za cieľ navádzať na zanedbanie či nenasledovanie pokynov lekárov. Napriek tomu verím, že vám priniesol mnoho zaujímavých informácií. Pre viac zaujímavých tipov sledujte stránku Ajurvedar na Facebooku a na Instagrame.



Comments


bottom of page