top of page
  • Writer's pictureLenka

Ajurvédsky sprievodca jeseňou a Váta dóša

Jesenné obdobie so sebou prináša čas, kedy môžeme konečne spomaliť, naladiť sa na seba a vychutnať si jednoduchosť bytia. V ajurvéde nazývame jeseň Váta obdobie. Počas chladných veterných dní sa Váta dóša hromadí v prostredí a tým pádom aj v tele. Ako sa vyhnúť nachladnutiu, zhoršenému tráveniu, plynatosti, zápche, bolesti kĺbov, stresu, únave či nespavosti? To vás naučí ajurvédsky sprievodca jeseňou.


Jeseň a sezóna Váta


Každá dóša prevláda v určitej časti dňa a v určitom ročnom období. V ajurvédskej praxi je dôležité poznať rytmy prírody, vedieť sa s nimi pohybovať a prispôsobovať sa im. V ajurvéde nazývame jeseň Váta obdobie. Počas jesene sa Váta dóša hromadí v prostredí a tým pádom aj v tele. Preto sa na jeseň začína aj u každého človeka začína prirodzene zvyšovať Váta. To je dôvod, prečo môže nástup jesene spustiť mnohé sezónne nerovnováhy ako sú: znížená imunita, nachladnutia, zhoršené trávenie, plynatosť, zápcha, bolesti kĺbov, stres, únava či nespavosť. Ajurvédska medicína ponúka niekoľko účinných spôsobov, ako vyvážiť prebytok Váty a začať počas tohto obdobia prosperovať.


Jesenná strava podľa ajurvédy


Príchod chladnejšieho počasia prináša zvýšenú chuť na ťažšie jedlá, ktoré sú v chladnejších mesiacoch nevyhnutné. Chuť do jedla sa môže zvýšiť a môžete prirodzene siahať po mastnejších, slanších a kyslejších potravinách, taktiež sa môžu objaviť chute na mliečne produkty.

  • Deň začnite teplými raňajkami: Vátu harmonizuje uvarená ryžová či ovsená kaša so škoricou a kardamónom, poliata ghee. K raňajkám je vhodný teplý zahrievajúci nápoj ako je Tulsi, zázvorový alebo škoricový čaj.

  • Výživné teplé obedy a večere: Na obed sú vhodné varené omáčkové jedlá s Basmati ryžou. Taktiež môžete zaradiť viac krémových polievok so smotanou. Večera by mala byť vždy teplá, nič suché ani studené z chladničky. Napríklad obed z daného dňa, obilninové kaše, prívarky so zemiakovou kašou a podobne.

  • Na jeseň telu prospievajú mliečne produkty. Môžete začať používať indický syr paneer, smotanu na varenie alebo piť kurkumové mlieko večer pred spaním.

  • Zaraďte do stravy kyslé a slané chute. Stravu môžete obohatiť vhodnou prílohou, ako je zaváraná cvikla, kyslá kapusta a pickles. Vhodná je aj sladká chuť. To neznamená cukor a koláče :) Sladká chuť v ajurvéde označuje prirodzene sladké jedlá ako sladké šťavnaté ovocie, koreňová zelenina, mungo a červená šošovica, quinoa, ryža. Vátu zharmonizuje aj jednoduchý dezert: stačí zmiešať 2 PL tahini s 2 PL medu, posypať mandľovými lupienkami a vychutnávať si po lyžičkách zdravú pochúťku.

  • Z korenín môžete používať asafoetidu, rímsku rascu, fenikel, dlhý peper, koriander, kardamón, škoricu, čerstvý zázvor, čiernu himalájsku soľ.

  • Pri varení používajte hlavne ghee. Je dobré variť aj vyprážať na ghee. Hotovú omáčku alebo polievku si môžete tiež poliať s ghee.

vata dosa strava

Potraviny, ktoré treba na jeseň minimalizovať

  • Vyhnite sa nafukujúcim potravinám ako je karfiol, brokolica, pivo a bublinkové nápoje.

  • Vyhnite sa polotovarom a jedlám, ktoré nie sú čerstvé. Staré jedlo zhoršuje trávenie. Ideálne je prijímať každý deň čerstvo varenú stravu.

  • Minimalizujte príjem suchých a studených jedál (bagety a podobne).

  • Eliminujte príjem kofeínových nápojov.

  • Vylúčte ľadové, chladené nápoje, zmrzlinu a nanuky. Ideálne je prijímať po celý deň len teplé nápoje.

  • Je dobré sa vyhnúť pikantným koreninám, ako je chilli, čierny peper.

Ďalšie jesenné tipy z ajurvédy


1. Dodržujte rannú rutinu


Denný režim začnite vstávaním pred 6tou hodinou a pokračujte ajurvédskou rutinou. Ajurvédskou rannou rutinou viete naštartovať trávenie, vyhnúť sa jeho spomaleniu a predísť nafukovaniu či zápche, ktoré sú spojené s Váta dóšou. Zaujíma vás ranná ajurvédska rutina? Prečítajte si o nej viac.

ranná rutina podľa ajurvédy

2. Preplachujte si nos slanou vodou


Preplach nosa slanou vodou používajú jogíni v Indii už niekoľko tisíc rokov. Dnes sa dostal do povedomia medzi tých, ktorí trpia alergiami, častými zápalmi dutín či sezónnymi prechladnutiami. Hoci je odporúčaný najmä jar počas zvýšenej Kaphy, prináša množstvo výhod aj počas jesene, kedy je imunita znížená.

  • Naplňte špeciálnu konvičku teplou vodou, pridajte soľ a dôkladne zamiešajte. Teplota vody by mala byť 38-40°C. Na 1 liter vody stačí 1 ČL soli.

  • Ohnite hlavu nad umývadlo a jemne vložte vyústenie konvičky do pravej nosnej dierky (čo ju následne uzavrie). Predkloňte hlavu mierne dopredu a súčasne nakloňte hlavu doľava, aby voda mohla vytiecť z ľavej nosnej dierky. Dýchanie prebieha cez otvorené ústa. Nalejte približne polovicu obsahu konvičky cez pravú nosovú dierku.

  • To isté vykonajte na druhú stranu. Jemne vložte vyústenie konvičky do ľavej nosnej dierky a nakloňte hlavu doprava, aby voda mohla vytiecť cez pravú nosnú dierku. Po dokončení vyfúknite všetku zvyšnú vodu z oboch nosných dierok (fúkajte cez nosné dierky vždy striedavo, nie naraz).

  • Na záver ešte jemne vyfúknite 3-5 krát cez každú nosovú dierku, pričom druhú nosovú dierku držte zatvorenú (ako pri smrkaní). Je dôležité, aby počas tohto procesu zostali ústa otvorené, aby sa zabránilo vniknutiu vody do uší.

ranná rutina podľa ajurvédy

3. Venujte sa relaxácii a meditácii


Na jeseň a počas zimy ľudia obracajú pozornosť do vnútorného sveta. Je úplne prirodzené tráviť väčšinu dní vo vnútri alebo jednoducho v spoločnosti najbližšej rodiny. Podľa ajurvédy je vhodné venovať sa relaxáciam a meditáciam. Intenzívnejšie cvičenia sú vhodnejšie na jar. Vyberte si skôr jemnú jogu, spojenú s dlhou záverečnou relaxáciou a meditáciou. Venujte si čas aspoň 30-minút denne. Namiesto meditácie môžete zvoliť aj večerný kúpeľ pri sviečkach s vhodnými esenciálnymi olejčekmi (ruža, santal, pomaranč, mandarínka, škorica).

relaxacia

4. Ukončite deň olejovou masážou tela


Ľahké masírovanie celého tela tenkou vrstvou sézamového oleja dá koži pocit tepla a vláčnosti, čo je dokonalým vyvážením studenej suchosti Váty. Olej je potrebné nechať pôsobiť minimálne 10 minút. Ideálny je olej sézamový. Ak máte v Prakriti Pittu, vhodný je sezamový so slnečnicovým v pomere 1:1. Na jednu masáž celého tela dospelého človeka potrebujete minimálne 50 ml oleja.

  • Ohrejte šálku oleja v teplej vode na teplotu tela. Na zem je treba dať podložku, lebo pár kvapiek oleja sa vždy dostane aj na podlahu.

  • Začnite hlavou. Nalejte si lyžičku teplého oleja na vlasy a dlaňami (nie prstami) energicky vmasírujte olej, kruhovými pohybmi, akoby ste si šampónovali hlavu. Prejdite na tvár a uši a zjemnite tlak. Nalejte si trochu oleja na ruky a masírujte krk vpredu a vzadu a potom ramená. Používajte plochy dlaní a prsty.

  • Energicky masírujte ruky tak, že na pleciach a lakťoch použijete krúživý pohyb a na dlhých častiach dlhé pohyby tam a späť.

  • Keď sa dostanete na trup nie je potrebné používať veľa sily. Dlhými kruhovitými pohybmi v smere hodinových ručičiek, masírujte hruď, žalúdok a dolnú časť brucha. Priamy pohyb hore a nadol sa používa na hrudnej kosti.

  • Chrbát si namasírujte akýmkoľvek pohybom, ktorý je vám príjemný a bez námahy vykonateľný. Nohy masírujeme energicky. Kĺby kruhovým pohybom, na dlhých častiach tam a späť. Zvyšnou časťou oleja energicky namasírujte nohy od kotníkov dolu. Tu použite dlane aj prsty.

  • Olej potrebuje aspoň 10 minút, aby dokonale vsiakol a urobil v koži svoju úlohu. Potom si celé telo umyte teplou, nie horúcou vodou a vlasy šampónom. Po sprchovaní by mala na tele zostať tenká, takmer nepozorovateľná vrstva oleja. Ak vám prekáža masírovanie hlavy kvôli potrebe zmývať olej, tak ju vynechajte.

olejova masaz

5. Vykonajte jesennú očistu


V ajurvéde sa odporúča očista aspoň raz za rok, ideálne pri sezónnej zmene na jar a na jeseň. Očista každých šesť mesiacov umožňuje, aby sa nahromadená Áma (toxíny) vylúčila z tela a mysle. Môžete v zahraničí podstúpiť Panchakarmu alebo doma vykonať jednoduchú diétu s Kitchari. Kitchari alebo kičrí je jednoduché jedlo uctievané tisíce rokov pre svoje detoxikačné vlastnosti. Kitchari možno upraviť tak, aby vyhovovalo potrebám každej konštitúcie a všetkým nerovnováham.


kitchari


Ajurvédske doplnky počas jesene

  • Ashwagandha: používa sa na zvýšenie energie, zlepšenie celkového zdravia a zníženie napätia v tele. Ashwagandha je adaptogén, čo znamená, že zvyšuje odolnosť tela voči stresu.

  • Tulsi: výborná bylinka pri dýchacích ťažkostiach a kašli. Preventívne sa môže užívať každé ráno vo forme čaju, ktorý je veľmi chutný.

  • Brahmi a Gotu kola: výborné riešenie pri psychicky i fyzicky náročných dňoch. Brahmi aj Gotu kola odstraňujú z tela stres a navodzujú dobrú náladu.

  • Indická valeriána: jedna z najlepších ajurvédskych byliniek pri nespavosti. Ukľudňuje nervovú sústavu, zmierňuje napätie v tele a prináša hlboký spánok.

  • Kurkuma a kurkumín: výborný prostriedok pri bolestiach kĺbov, častom praskaní kĺbov, ischiase.

  • Bylinkové čaje: vhodné sú zahrievajúce čaje počas celého dňa. Na podporu trávenia môžete piť ajurvédsky čaj KKF.



TIP: Zaujíma vás ajurvéda? Spoznajte všetky princípy ajurvédy v kurze: Online ajurvéda pre moderného človeka. Vďaka kurzu rýchlo pochopíte princípy ajurvédy a budete ich vedieť aplikovať na sebe aj svojej rodine. Vaše poznatky môžete prehĺbiť ajurvédskou diagnostikou.


Článok je len informatívny a nenahrádza odborné vyšetrenie lekárom, ani nemá za cieľ navádzať na zanedbanie či nenasledovanie pokynov lekárov. Napriek tomu verím, že vám priniesol mnoho zaujímavých informácií. Pre viac zaujímavých tipov sledujte stránku Ajurvedar na Facebooku a na Instagrame.



Recent Posts

See All

Kommentare


bottom of page