top of page
  • Writer's pictureLenka

Čo na nespavosť podľa ajurvédy?

Nespavosť je porucha spánku, pri ktorej majú ľudia ťažkosti so zaspávaním a spaním. Prinášam vám niekoľko ajurvédskych odporúčaní, ktoré vám hravo pomôžu poraziť nespavosť a mať zdravý spánok. Prečítajte si celý článok.

nespavosť

Nespavosť príčiny


V dnešnej zrýchlenej dobe máva problémy so spaním čoraz viac ľudí. Podľa prieskumu postihuje nespavosť 30 až 50 % starších ľudí, 23 % tínedžerov a 50 % tehotných žien. Zlý spánok negatívne ovplyvňuje energetickú hladinu, náladu, zdravie a celkovú kvalitu života. Nespavosť môže byť:


1. Prechodná – trvá od jedného do siedmich dní a je zvyčajne spôsobená

cestovaním alebo spánkom v nezvyčajnom prostredí

2. Krátkodobá – trvá približne dva až tri týždne a zvyčajne sa pripisuje emocionálnym faktorom, ako sú obavy alebo stres

3. Chronická – vyskytuje sa väčšinu nocí a trvá mesiac alebo viac (ak stav trvá dlhšie ako 15 dní, je potrebné bezodkladne vyhľadať liečbu)


Príčiny nespavosti môžu byť rôzne, napríklad:

  • nepravidelné spánkové návyky

  • stres

  • úzkosť

  • depresia

  • fyzická choroba

  • bolesť

  • lieky

  • nadmerné používanie elektronických zariadení

  • kofeín

  • konzumácia alkoholu

  • pásmová choroba

  • trauma

  • obezita

  • menopauza

nespavosť

Nespavosť a ajurvéda


Nespavosť sa v ajurvéde nazýva „Anidra“. Ajurvéda ju vysvetľuje nízkymi hladinami Kapha dóše a vysokými hladinami Váta dóše v tele. Ľudia s rozladenou Vátou mávajú celý život ľahší spánok a časté problémy so stresom a spánkom.


Váta nerovnováha sa môže prejaviť ako hyperaktívna myseľ (príliš veľa myšlienok), strach či úzkosť. Nervózny, nepokojný, zmätený alebo hyperaktívny pocit je jasným znakom zhoršenej Váty. Najlepší spôsob, ako vyvážiť Vátu a zmierniť nespavosť je dodržiavať Váta vyvažujúcu stravu a životný štýl.


Strava pe Váta dóšu


Čo je dobré na nespavosť podľa ajuvédy? Ľudia s konštitúciou alebo nerovnováhou Váty by mali jesť pravidelne 3-krát denne zahrievajúce jedlá. Dôležité je piť po celý deň teplé nápoje. Je potrebné sa vyhýbať stimulujúcim aj sýteným nápojom. Vhodné sú všetky teplé, tekuté, mastnejšie, vyživujúce a dobre uvarené zeleninové jedlá. Nič suché, dráždivé, ani studené z chladničky.

  • Udržujte sa po celý deň v teple

  • Vyhýbajte sa studeným, mrazeným alebo surovým potravinám

  • Vyhýbajte sa extrémnemu chladu

  • Jedzte pravidelne a len teplé jedlá

  • Uprednostňujte zahrievajúce koreniny, ako je zázvor či škorica

  • Dodržujte pravidelný stravovací režim

  • Doprajte si dostatok odpočinku

výživná strava

Denný režim pre Váta dóšu


Okrem Váta harmonizujúcej stravy si doprajte:

  • Správny denný režim a rutinu – správny denný režim je podľa ajurvédy základ a je dôležitejší ako kvalita jedla. Mali by sme vstávať pred 6:00 a ísť spať do 22:00 hodiny

  • Skorá večera – ajurvéda odporúča večerať do 18:00. Ideálne sú teplé a varené jedlá, napríklad ryžová kaša alebo hustá zeleninová polievka

  • Olejová masáž – olejová masáž je základ ajurvédskej liečby pri poruchách spánku a pri strese. Vyskúšajte sa večer pred spaním naolejovať teplým sézamovým olejom, potom si doprajte teplý kúpeľ a uvidíte, že sa vás spánok zlepší

  • Pránajáma – ukľudňujúci jogový dych sa v ajurvéde považuje za veľmi dôležitú súčasť životného štýlu a ponúka výrazné zlepšenie porúch spánku

  • Pravidelné cvičenie jogy a prechádzky – pravidelné cvičenie jogy a prechádzky sú veľmi dôležité pre udržanie zdravého stavu mysle

TIP: Ak máte v blízkosti svojho bydliska ajurvédske centrum, vyskúšajte terapiu Shirodhara. Liatie teplého sezamového oleja na oblasť čela okamžite vypne rozliatenú myseľ, ukľudní celé telo a podporí kvalitný spánok. Pozor, terapia je prudko návyková :)

shirodhara

Ajurvédske bylinky pre nespavosť


Ajurvédske bylinky sú najprirodzenejšou formou na zmiernenie problémov so spánkom:

  1. Brahmi – mozgové tonikum, ktoré podporuje a zlepšuje všetky aspekty duševného fungovania. Brahmi je veľmi upokojujúca bylinka. Šálka ​​čaju alebo prášku Brahmi s medom navodí pokojný spánok

  2. Ashwagandha – perfektné tonikum pre vitalitu a dlhovekosť. Adaptogénna bylinka zvyšuje hladinu energie počas dňa a uvoľňuje telo počas spánku (viac o Ashwagandhe si prečítate tu)

  3. Indická valeriána – je najsilnejšou ajurvédskou bylinkou pre dobrý spánok. Ukľudňuje telo i myseľ, harmonizuje všetky tri dóše a navodzuje pokojný spánok


TIP: Zaujíma vás ajurvéda? Spoznajte všetky princípy ajurvédy v kurze: Online ajurvéda pre moderného človeka. Vďaka kurzu rýchlo pochopíte princípy ajurvédy a budete ich vedieť aplikovať na sebe aj svojej rodine. Vaše poznatky môžete prehĺbiť ajurvédskou diagnostikou.


Článok je len informatívny a nenahrádza odborné vyšetrenie lekárom, ani nemá za cieľ navádzať na zanedbanie či nenasledovanie pokynov lekárov. Napriek tomu verím, že vám priniesol mnoho zaujímavých informácií. Pre viac zaujímavých tipov sledujte stránku Ajurvedar na Facebooku a na Instagrame.



Comments


bottom of page