top of page
  • Writer's pictureLenka

Čo je hormonálna joga a ako mení životy žien?

Hormonálna joga je jogová terapia, ktorá pomáha aktivovať a nastoliť rovnováhu hormónov v tele. Cvičením hormonálnej jogy si viete napríklad zmierniť príznaky menopauzy alebo podporiť plodnosť. Čítajte viac o joge, ktorá mení životy žien.

hormonálna joga

Čo je to hormonálna joga?


Hormonálnu jogu vyvinula brazílska psychologička a jogová terapeutka Dinah Rodrigues. Ide o dynamickú formu jogovej terapie, ktorej cieľom je aktivovať produkciu hormónov. Spája prvky klasickej hatha jógy, kundalini jogy a tibetských techník na vedenie energie.


Hormonálna joga pozostáva zo špeciálnej série dynamických jogových cvičení – ásan. Ásany sú sprevádzané intenzívnou pránájámou (dýchacia technika Bhastrika – dynamický brušný dych masírujúci brušné orgány), tibetskou energetickou technikou (mentálna technika na pohyb a usmernenie energie), koncentráciou, vizualizáciou a relaxáciou.


Pravidelné cvičenie pomáha harmonizovať hormonálny systém a následne eliminovať príznaky nízkej hladiny hormónov. Nízka hladina hormónov spôsobuje priberanie, únavu, emocionálnu nerovnováhu, návaly tepla, nespavosť, suchosť urogenitálneho traktu, znížené libido, narúša sexuálny život a tiež znižuje imunitu v urogenitálnej oblasti. A to nielen v menopauze. Vedeli ste, že už v 35. rokoch hladina hormónov klesá? V mladšom veku môže byť nízka hladina hormónov príčinou neplodnosti, PMS, PCOS a nepravidelnej menštruácie. Hormonálna joga celkovo podporuje plodnosť, pomáha posilňovať imunitný systém a omladzuje organizmus.

hormonálna joga

Pre koho je hormonálna joga vhodná

  • Hormonálna joga pre ŽENY aktivuje produkciu hormónov žliaz s vnútornou sekréciou: vaječníkov, štítnej žľazy, hypofýzy a nadobličiek. Pomáha ženám s otehotnením, polycystickými vaječníkmi, menštruačnými poruchami, predmenštruačným syndrómom (PMS), cystami na vaječníkoch a menopauzou.

  • Hormonálna joga pre MUŽOV sa nazýva aj hormonálna joga proti stresu a andropauze. Pravidelné cvičenie aktivuje produkciu hormónov žliaz s vnútornou sekréciou: semenníkov, štítnej žľazy, hypofýzy a nadobličiek a pomáha odbúravať stres, hypotenziu štítnej žľazy, migrény, zvyšuje libido a predchádza problémom s prostatou.

  • Hormonálna joga pre DIABETES pomáha ako doplnková terapia pri liečbe cukrovky 1. a 2. typu. Priaznivo pôsobí na pankreas, slezinu, pečeň a nadobličky. Pravidelné cvičenie pôsobí aj na pohlavné žľazy a štítnu žľazu.

hormonálna joga

Hormonálna joga pracuje na viacerých úrovniach

  • Fyzická úroveň – spevnenie svalstva, správne držanie tela, zlepšenie flexibility tela, formovanie postavy, pomáha fixovať vápnik v kostiach

  • Fyziologická rovina – aktivácia tvorby hormónov a následné odstránenie symptómov menopauzy, prevencia ochorení spôsobenými nízkou hladinou hormónov

  • Psychická úroveň – prevencia stresu, nespavosti a iných problémov súvisiacich s menopauzou

  • Energetická úroveň – aktivácia energie (Prány), viac vitality a dobrej nálady

hormonálna joga

Najčastejšie otázky k hormonálnej joge


1. Ako funguje hormonálna joga?


Masážny účinok dýchacích techník stimuluje prietok krvi do žliaz. Zvýšenie prietoku krvi pomáha dávať signály hormonálnemu systému. Tieto signály môžu žľazám povedať, či sú živiny a ióny v krvi príliš vysoké alebo príliš nízke. Príslušná žľaza po prijatí týchto signálov buď zvýši alebo zníži produkciu hormónov.


2. Ako často je potrebné cvičiť hormonálnu jogu?


Odporúča sa cvičiť každý deň, minimálne 3 až 4 týždenne. Cvičenia sú jednoduché a vhodné pre každého. Denné cvičenie trvá cca 30 minút. Terapeutické cvičenia hormonálnej jogy sú vhodné pre ženy a mužov všetkých vekových kategórií aj pre úplných jogových začiatočníkov.


3. Má hormonálna joga nejaké kontraindikácie?


Hormonálna joga by sa nemala praktizovať pri rakovine prsníka, počas tehotenstva a v prípade endometriózy. Tento štýl jogy nie je vhodný ani pri silnej menštruácii. Počas menštruácie sa odporúča jemnejšia joga. Hormonálna joga sa tiež neodporúča pri zdravotných problémoch ako je osteoporóza, kardiovaskulárne ochorenia, hypertenzia, hypertyreóza alebo depresia.


TIP: Chcete sa naučiť zostavu hormonálnej jogy? Objednajte si svoju individuálnu lekciu.


Článok je len informatívny a nenahrádza odborné vyšetrenie lekárom, ani nemá za cieľ navádzať na zanedbanie či nenasledovanie pokynov lekárov. Napriek tomu verím, že vám priniesol mnoho zaujímavých informácií. Pre viac zaujímavých tipov sledujte stránku Ajurvedar na Facebooku a na Instagrame.



留言


bottom of page